3 ژانویه 2023 - به گفته محققان، وزن بارداری و نشانگرهای بیوشیمیایی اندازه‌گیری شده در خون زنان مبتلا به دیابت بارداری (GDM) با افزایش خطر پیامدهای نامطلوب بارداری مرتبط می باشد که نشان‌دهنده مسیر جدیدی برای تشخیص دقیق است.

مطالعه ای که به رهبری پرفسور الن سی فرانسیس، استادیار گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی راتگرز انجام شد و درCommunications Medicine  منتشر گردید، ارزش تشخیصی این نشانگرها را قبل یا در زمان غربالگری برای دیابت بارداری ارزیابی کرد. GDM، نوعی دیابت است که می تواند در دوران بارداری ایجاد شود.

پرفسور فرانسیس گفت: اگرچه ما دریافتیم که چاقی یک عامل خطر برای فرزندانی است که با وزنی بیشتر از سن حاملگی متولد می شوند، شواهد نشان می دهد که تغییرات متابولیک همراه با چاقی، خطر پیامدهای نامطلوب را افزایش می دهد. GDM که با افزایش سطح قند خون (گلوکز) در دوران بارداری مشخص می شود، شایع ترین وضعیت متابولیک در بین زنان باردار است و خطراتی برای مادر و کودک به همراه دارد. در حالی که درمان های استاندارد اعمال می شود، نتایج بالینی می تواند در بین افراد متفاوت باشد.

پرفسور فرانسیس، گفت: این تحقیق نیاز به رویکردی دقیق تر برای تشخیصGDM  را نشان می دهد که ممکن است به بهبود نتایج کمک کند. این اولین مرور سیستماتیک انتشارات علمی برای ارزیابی پتانسیل زیرگروه ها در GDM است، محققان می خواستند بدانند که آیا نشانگرهای غیرگلایسمی می توانند طبقه بندی خطر را اصلاح کنند یا خیر. پرفسور فرانسیس، گفت: برخی از مطالعات نشان داده اند که پروفایل انسولین و سطوح تری گلیسیرید ممکن است به عنوان شاخص های غیر گلوکزی خطر، امیدوار کننده باشد.

پرفسور فرانسیس، گفت: "برای ارزیابی واقعی پیامدهای بالینی تشخیص دقیق GDM، ابتدا باید بدانیم که آیا مقاومت به انسولین یا تری گلیسیرید بالاتر به طور علّی با پیامدهای نامطلوب مرتبط هستند یا خیر، و آیا می‌توانیم آنها را در حاملگی هدف قرار دهیم."

به طور کلی، محققان یک شکاف مهم در انتشارات موجود پیدا کردند: بیشتر مطالعات بر مقایسه ی تفاوت‌های بالینی، بیوشیمیایی یا اجتماعی فرهنگی در میان زنان مبتلا به GDM متمرکز نبودند.

پرفسور فرانسیس، گفت:در غربالگری متن کامل 775 مطالعه، متوجه شدیم که اخیراً بر نشانگرهای بالینی، بیوشیمیایی، یا اجتماعی-فرهنگی تمرکز شده است که می تواند افرادی را که بیشتر در معرض خطر پیامدهای ضعیف هستند، شناسایی کرده و مقایسه نتایج بالینی بین زیرگروه های مختلف GDM را بهبود بخشد. داده‌های این مطالعات نشان می‌دهد که در آینده، ممکن است بتوانیم نحوه تشخیصGDM  را با استفاده از اطلاعات تن‌سنجی یا بیوشیمیایی در ترکیب با رویکردهای تشخیصی فعلی، اصلاح کنیم.

پرفسور فرانسیس گفت: تحقیقات آینده باید به مطالعات مکانیسمی در مورد نشانگرهای زیستی دقیق، مطالعات جمعیتی متنوع برای همانندسازی و مطالعات چند ملیتی با تمرکز بر عوامل محیطی و رفتاری، بپردازد. همچنین باید بینش‌های بالقوه ای را در مورد مسیرهای ناهمگونی در GDM و نتایج آن از داده‌های ژنتیکی و مولتی امیکسبا استفاده از رویکردهای تحلیلی پیشرفته بررسی کند.نویسندگان این مطالعه شامل محققانی از موسسات همکار در ایالات متحده، بریتانیا، سنگاپور، کره جنوبی و استرالیا بودند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240103/Pregnancy-weight-and-blood-markers-may-predict-poor-outcomes-for-gestational-diabetes.aspx